Wednesday, September 10, 2008

BEZA FILEM MELAYU,CINA,INDA.......

Ok kali nie aku nak citer lak pasal filem2 or drama kt Malaysia nie.tiap2 hari kite tgk tv kan n macam2 citer la kite tgk tapi dalam korg tengok 2 kan ade x korang take note ambil per pembezaan setiap citer antara melayu,cina n india dll…so pas nie kalau nak th per pembezaan semua citer 2 kena la korang duk depan tv n pegang sebatang pen ngan kertas coz senang sikit nak catik nota kan.hehehe…tapi kalau nak cepat tahu korang kena la bace per yang ade kat bawah nie..tp aku rase korang mesti setujunye pasal mmg dah dari duluy kan citer diorang keluarkan same maybe semua director berpakat kot or dah buat perjanjian pangkor kot.hehehe…k la tulis panjang2 x guna la korang bace la dulu k.hehe…bye2

DRAMA/FILEM MELAYU
1. 80% jalan cerita berkisar tentang:
a. Cinta.
b. Cinta 3 segi.
c. Cinta 4 segi.
d. Anak-anak rebut harta pusaka.
e. Kalau keluarga kaya, anak2 rebut sapa nak gantikan Tan Sri (ayah) jadi Pengerusi, CEO atau Presiden syarikat.
2. Walau pun cerita pasal awek kilang, rumah awek kilang ni mesti complete furnished. Ada TV29″, Home Teatre, peti sejuk besar, set sofa mewah. (Director tak buat home work ker? Pegi la tengok umah awek kilang).
3. Cerita polis lak, dialah pegawai penyiasat, dialah jadi forensik, dialah jadi pathologist, dialah yang gi ambush. Semuanya DIA yang buat. Polis lak dialog pakai bahasa buku. “Saya rasa kita patut siasat dengan lebih terperinci tuan”. ” Betul cadangan awak itu. Kita bertindak sekarang”.
4. Kalau cerita pasal Construction, bawak satu pelan gulung, pakai topi KUNING, tunjuk-tunjuk kat bangunan tengah buat, discuss dengan ‘kepala’ Indon komplen kenapa projek lambat siap kat Indon tadi. ( Topi kuning utk pekerja buruh la bang ).
5. Adegan doktor kat Wad check pesakit. Ambik fail hujung katil, selak-selak. Dialog wajib : “Kesihatan awak bertambah baik. Banyakkan berehat dan jangan lupa makan ubat “. ( Woi bang, tengokla cerita ER tu, Dr ada medical terms dia ).
6. Adegan kat umah. Ayah mesti tengah baca paper, Mak mesti tengah menjahit atau lipat baju. Orang gaji tengah basuh pinggan. Orang gaji mesti nama dia Mak Nab atau Mak Jah.
7. Nak panjangkan rakaman filem mesti ada adegan kereta sampai kat umah, bukak pintu kereta, bukak pintu pagar, masuk balik kereta, drive masuk car porch, keluar, tutup pintu pagar.
8. Adegan sembahyang mesti dah salam akhir or adegan mengaji Quran mesti dah sampai part sadakallah hulazim. ( Cover line kot ).
9. Gangster atau kuncu orang jahat mesti pakai baju takder lengan, pakai rantai dan pakai bracelet.
10. Nak bagi sedih gila, mesti buat adegan dah tahu nak mati pasal kena barah otak.
Drama/Filem Cina.
1. Cerita Kungfu, hero terror boleh terbang. Tapi sambung pengembaraan mesti jalan kaki. Apsal tak terbang jek. Kan cepat sampai.
2. Hero mesti miskin gila. Tapi mesti ada sekeping or 2 keping duit siling kat celah lengan besar jubah dia.
3. Kalau cerita moden hero boleh lawan dan tewaskan 30 orang penjahat serentak.
4. Biasalah, kalau kena tembak mesti kat bahu or kat kaki. Tak mati.
5. Heroin mesti jadi bini or girlfriend boss penjahat dan jatuh cinta kat hero.
6. Hero mesti menembak pakai 2 pistol, kiri dan kanan. Macam Chow Yuen Fatt dalam filem ‘A Better Tomorrow’. Tapi best ooo…..
7. Pistol hero mesti peluru tak habis2. Tak payah reload.
8. Cerita hantu, hantu dia biasanya pakai bedak muka tebal2 dan hitamkan keliling mata. Kat bibir ada darah meleleh. ( Tak seram pun ).
9. Kalau cerita lucu plak, mesti ada adegan air liur meleleh keluar mulut macam air paip.
Drama/Filem India/Hindustan.
1. Biasalah, kebanyakan cerita bermula dengan 2 beradik terpisah. Sorang di bela oleh orang jahat dan sorang lagi dibela oleh orang baik. Dah besar, abang jadi Inspektor Sahab dan adik jadi gangster. Nak abih cerita mesti adik kena tembak ngan abangdan waktu nazak baru si abang tahu yang dia tembak tadi adalah adiknya sendiri melalui tanda parut.
2. Orang jahat digambarkan tersangat jahat sampai lembu pun takut.
3. Selalunya depa suka ciplak bulat2 filem barat macam Pretty Woman, Face Off dan Heat.
4. Paling pendek pun jangkamasa tayangan adalah 3 jam.
5. Orang jahat dan hero payah nak mati walaupun kepala dah kena ketuk dengan tukul besi.

6. Hero tak kena tembak walaupun ditembak dari jarak satu kaki.
7. Adegan joget sambil menyanyi akan melibatkan penari iringan seramai satu kampong dan bertukar 7 atau 8 pasang pakaian untuk setiap lokasi hanya untuk satu lagu.
8. Adegan keretapi tak leh tertinggal. Joget reramai sampai atas bumbung keretapi.
9. Kalau cerita moden, dialog mesti bercampur bahasa omputeh dan Hindi. Contoh ‘ I’m sorry. I didn’t know that na pere tomhe cha….bla….bla….bla…’.
10. Biasanya plot dan jalan cerita da boleh baca apa penyudahnya. Tu yang pelik ramai plak yang tunggu sampai abih.

Sekian laporan ikhlas untuk pedoman tuan2 director filem yang tengah mengusahakannya..majulah filem untuk negara.heheheh....

2 comments:

princesspeach88 said...

yang ni ak gelak sorg2 bila bc.. maklumla, rummate ak balik umah ni..so, ak pon gelak la sorg2.. hehehe.. ak stuju la sangat2 yg citer2 melayu cina india ni stereotaip.. musti ade elemen2 kat atas tu.. tp, klu pelakon yg aku minat tu blakon dlm citer tu, ak layannnn aje~ hehehehehe.. yg citer org putih pulak xabes2 nak menipu kita.. dierg buat dlm studio je.. yg kita ni bengong2 la p habes duit kt wayang nk tgk depa punye pembohongan.. well, klu sesekali nk kene tipu, ape salahnye p tgk..

Anonymous said...

hahaha..lwk r ko ni..aku pn kdg2 sdar gak psl issue ni,tp xpnah plak nk m'p'tikaiknnye..huhu..snanye,cam btul gak pe ko katekn ni..mayb director2 ni dh ktandusan idea..tp,bila dpikir2kn balek,xkn r diorg nk invest duit byk2 utk wat cte,then x laku..mesti diorg dh kaji dlu selera common msyrkt..contohnye,aku pnah dgr ade director cte industan ni nk wat klainn r dlm film die,then wat ending sdey(ye r,biasenye kn happy ending)..kesudahannye,cte 2 xlaku n ade yg smpi bakar2 panggung..
so,xleh salahkn director gak kn?..
org ckp je cte2 sume same,xde variety la,tp last2 tgk gak..haha..
ni pd p'dpt aku r..