Wednesday, September 10, 2008

BERHATI HATI MAKAN IKAN KELI...!!!

Assalamualaikum..makanan bagi aku memang penting sebab aku setiap 2 jam mesti lapar.hehehe…kali nie aku nak citer pasal ikan keli(ikan favourite aku tau).mungkin korang yang baru dengar masalah ini akan terkejut tapi tidak kepada siapa yang dah tau hakikat sebenar..aku buka nak menjatuhkan sesiapa atau nak memburukkan syarikat mana2 pun..artikel aku ini sekadar untuk berkongsi maklumat yang aku perolehi dari sesetengah pihk yang boleh dipercayai..ikuti lah kisah yang akan mengubah selera anda selepas ini.hehehe..


AGAK2 KORANG IKAN NIE MAKAN APE YER..HEHEHE

baru2 nih x silap hujung bulan Ogos, aku gi la jumpa kawan aku.kitorang bincangla pasal penternakan ikan keli bukan per aku minat gak nak bukak bisnes.tapi kawan aku nie yang banyak jugak la pengalamannya citer la kat aku tentang penternakan ikan keli dan care sesetengah pihak yang x bertanggungjawab membesarkan ikan tersebut.
Die citer la yang berbunyi camnie, ikan keli memerlukan 2 paket makanan untuk membesar seberat 1Kg dari anak benih. 1 paket makanan berharga Rm2 lebih jadi modal makan sahaja dalam Rm4.tapi mcamana tokey ikan keli dapat jual RM1.80/Kg? jawapannya setiap hari tokey ni akan masuk ke reban ayam dan amik bangkai ayam yang mati untuk dijadikan makanan ikan keli. Ikut kajian, 2% ayam akan mati di Malaysia setiap hari,jadi jika ayam ada 200,000 jadi dalam 4000 ekor ayam akan mati dalam sehari. Perghh..ini dah cukup banyak untuk diberi makan kepada ikan keli..jadi modal makanan yang ditanggung tokey adalah RM 0.00!!!
Ditambah lagi, ikan keli memerlukan masa berminggu2 untuk membesar kepada 1Kg/ekor..jadi cara untuk mempercepatkan pertumbuhan ikan keli adalah dengan memelihara ikan keli dalam air kumbahan (samada kumbahan manusia @ haiwan). Katanya jika dipelihara dalam air kumbahan, ikan keli akan membesar dalam masa yang cukup singkat..tapi kenapa ikan keli yang dibeli bersih jer??? jawapannya ialah selepas ikan keli cukup besar dalam air kumbahan, ia akan dipindahkan ke kolam kuarantin air bersih selama seminggu…SEMINGGU???..ya kerana untuk menjadikan ikan keli itu nampak betul2 bersih..gila betul…
Jadi kos operasi oleh tokey ikan keli hanya untuk bayar gaji pekerja,kos penghantaran dan beli benih ikan jer la.
Setahu aku, beza ikan keli yang dipelihara dengan betul dan yang kotor adalah, ikan keli kotor akan dijual dengan saiz yang besar dan banyak lemak sebab makan ayam mati. Kalau nak makan jugak ikan keli, belilah dikampung2 atau yang kecil2 dan berwarna hitam..

Mencari yang halal adalah fardhu bagi umat Islam..pesanan dari ayah kesayangan aku...

2 comments:

princesspeach88 said...

hai.. ak cuma nk bgtau sejak aku siang ikan keli n nampak dlm mulut ikan keli tu ade kumbang, mebi kumbang tu utk umpan die kot.. xkesah la utk ape skali pon.., aku terus xmkn ikan keli..
geli beb! terus ak buang ikan tu tanpa pengetahuan bapak aku yg membelinye.. hehehe.;. nasib bek die xingat yg die ade beli ikn keli time tu.. klu x, mampos ak nk menjawabnye..!

Anonymous said...

hai..
laa,ko ni..aku pn ske mkn ikan keli gak..td bru je soh mak aku bli kt bazaar beberape ekor..skrg,sape yg nk b'tanggungjwb mkn sume ikan2 2??...hahaha..
so,skrg ni ko mkn ikan keli lg ke x?..